lördag 2 augusti 2008

Ryanair sist till rakning



Om man letar efter branscher som blöder när priset på olja stiger ligger ingen bransch risigare till än flygbranschen. Inte minst för att det inte finns några alternativa drivmedel och för att priset på drivmedel direkt slår mot förtjänsten av att transportera människor genom skyn.

Man kan tycka vad man vill om Ryanair som bolag (som passagerare blir man behandlad som boskap, som anställd ska man veta hut och ta emot den lön man får sig till buds) eller om deras affärsidé (smutsa ner i atmosfären genom att uppmuntra människor till att flyga kors och tvärs i Europa). Men faktum kvarstår ändå att det är ett ungt och piggt bolag om man jämför med stora nationella "flag carriers". Därför blir det extra intressant att syna hur det höga bränslepriset slår mot Ryanair.

För några veckor sedan stod det i DN att Ryanair gått med förlust hittills i år men räknar med att landa på noll-resultat för året. Förutsatt att oljepriset sjunker. Vidare välkomnar Ryanair en konjunkturnedgång då de, i förhållande till andra bolag, har en nyare och mer bränslesnål flygplansflotta samt kostnader som ligger långt under konkurrenternas. När konkurrenterna går i konkurs vinner Ryanair marknadsandlar och sitter sedan bra till inför de (kanske) efterföljande bättre tiderna. När nu Ryanair kom med sin kvartalsrapport i veckan visade det sig att deras vinst sjunkit med 85% jämfört med 2007.

Personligen har jag av miljöskäl inget emot att flygbranschen kör i diket och att det blir dyrare att flyga. Jag tycker att det är artificiellt billigt att flyga idag och att vi i västvärlden flyger alldeles för lättvindigt. När smärtgränsen nås för flygbranschen måste priserna på biljetterna höjas. Och om priserna höjs (speciellt i kombination med en recession) kommer färre att välja flyget som då måste skära ner antalet flygningar och höja priserna ånyo. Trots att min fru kommer från Sydamerika och har sin familj där och trots att min syster också bor där skulle jag föredra högre flygpriser även om det slår hårt mot min egen plånbok.

Det som dock är mystiskt är att alla reflexmässigt utgår från att dagens höga oljepriserna är en historisk anomali och att de kommer att sjunka tillbaka igen. Få ger uttryck för möjligheten att priserna under de närmaste åren kommer att ligga kvar på dagens nivåer eller går upp ännu mer. Jag undrar varför? I en sådan situation kommer även Ryanair att få stora problem (och andra flygbolag monumentala problem).

Om man bara läser tidningen slarvigt utan att reflektera kan alltså historien få ett "lyckligt slut" för Ryanairs del. De kan gå stärkta ur krisen och med en större marknadsandel. Om man sätter på sig sina kritiska oljan-är-en-ändlig-resurs-glasögon kommer det att bli radikalt dyrare att flyga framöver och alla flygbolag kommer att få mycket stora problem. En ny Boeing 747 med plats för 400-500+ passagerare kostar mellan 230 och 300 millioner US$. Men hur ser markanden ut för begagnade plan? Vem vill köpa ett bättre begagnat plan som man inte har råd att tanka? Eller rättare sagt, där de flesta platserna står tomma för att ingen har råd att betala tiotusentals kronor för att flyga över Atlanten?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan inte annat än att hålla med!!!

Jag och min familj var ute på en långresa under början av detta år. I likhet med många andra svenskar tillbringade vi en del av tiden i Thailand och funderade även på att köpa oss en bungalow på lämplig plats.

Det som tillslut fick oss att backa var/är det ohållbara i att flygindustrin slipper undan sitt miljöansvar. OM eller rättare sagt NÄR detta sker tror jag inte att vi skulle/kommer att ha råd att flyga till Thailand mer.

//Ante

Daniel sa...

Kul att du hittat hit Ante!

Jag tror att alla som äger lägenheter i Thailand, Spanien, Frankrike, Turkiet etc. kommer att få lida betydligt större umbäranden än idag ifall de vill besöka sina "sommarstugor" framöver. Kanske blir 2009 eller 2010 året då flygbranschen decimeras rejält och priserna för att flyga når nya höjder?

Man kan ju kanske flytta dit men det bygger på att lönen eller pensionen fortsätter att bli utbetald och är värd lika mycket som idag. Vilket man inte kan veta.

Jag utesluter inte att det kan bli väldigt dyrt om 10 år att "bara" äga en sommarstuga och en bil för att ta sig till den.