fredag 1 augusti 2008

Välkommen till ett liv efter oljan

.
Oljan är en ändlig resurs. All olja vi pumpar upp bildades under två perioder för 90 respektive 150 miljoner år sedan. Trots detta bränner vi olja för glatta livet och den globala konsumtionen har ökat med i snitt 2% under de senaste 50 åren. Men den dagen kommer när vi inte kan öka produktionen mer utan istället kommer att få se den plana ut för att därefter börja sjunka. Fler och fler menar att vi redan är där eller att vi är mycket nära den punkten. Andra menar att vi har flera decennier på oss och förlitar sig på att marknaden ska fixa biffen när situationen börjar bli smärtsam. Klart är i alla fall att vi idag pumpar upp och konsumerar olja i ca 4-6 gånger snabbare takt än vi hittar nya oexploaterade källor. Klart är också att oljepriset har stigit med 700% sedan milleniskiftet.

Det kan komma att visa sig att vår tid med olja blir ett förhållandevis kort kapitel i mänsklighetens historia. Hittills är det 150 år långt. Kanske står vi på toppen och nergången blir också 150 år lång, men i en oljeberoende värld kommer varje produktionsminskning att få oproportionerligt stora konsekvenser för priset. Därför är det lika bra att vänja sig vid tanken på ett liv efter oljan. Det är denna tanke som den här bloggen kommer att utforska.

Intentionen från min sida är att skriva inlägg (minst ett i veckan) utifrån artiklar i dagspress, böcker, dokumentärfilmer och andra bloggar. Detta kommer att kompletteras med egna reflektioner och analyser. Inte minst kommer jag att reflektera utifrån min egen situation och de val jag och min familj gör utifrån övertygelsen att festen snart kan vara över.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kan inte annat än att hålla med!!!

Jag och min familj var ute på en långresa under början av detta år. I likhet med många andra svenskar tillbringade vi en del av tiden i Thailand och funderade även på att köpa oss en bungalow på lämplig plats.

Det som tillslut fick oss att backa var/är det ohållbara i att flygindustrin slipper undan sitt miljöansvar. OM eller rättare sagt NÄR detta sker tror jag inte att vi skulle/kommer att ha råd att flyga till Thailand mer.

//Ante

Daniel sa...

Jag håller med. Jag tror själv att just flygbranschen är den första branschen som totalt kommer att omdanas (krympa radikalt) när oljan blir dyr igen.

Jag tror att dagarna är räknade för massturismen per flyg.

Kristian sa...

Mycket välskriven och angelägen blogg! Kommer att följas.

Daniel sa...

Tack!

Skriv gärna kommentarer på ett av de senaste inläggen så är det lättare för mig att hitta dem.

Cellen sa...

Intressant blogg, kommer följas! Är helt inne på ditt spår att förr eller senare tar oljan slut. Och vad gör vi då?