lördag 6 december 2008

Transporter är gratis

.
I förra texten skrev jag att energi i dagens samhälle – åtminstone ur ett historiskt perspektiv - i praktiken kan betraktas som gratis. Som ett specialfall av detta följer förstås att även transporter är gratis. Om just detta ska jag skriva här men ur ett helt annat perspektiv, för inspirationen kommer – tro det eller ej – från en bok som handlar om att designa virtuella världar.

På medeltiden var det dyrt att transportera varor. Vin var en dryck för bönder i Frankrike, men om man transporterade den till Skottland blev det helt plötsligt en dryck endast för rika adelsmän. Kostnaden för att transportera vinet den för oss tämligen beskedliga sträckan från Frankrike till Skottland var så hög att vinet efter den färden genast blev en dryck endast de allra rikaste. På medeltiden var alltså de flesta varor helt enkelt inte värda att transporteras några längre sträckor och det mesta både producerades och konsumerades istället lokalt. Även att förflytta sig själv (att resa) var ”dyrt” i termer av tid, pengar och arbetsinsats. Det är inte en slump att det franska ordet för att arbeta, ”travailler” har samma rot som det engelska ordet för att resa, ”travel”. Att resa var tidskrävande, mödosamt och dyrt.

I en virtuell värld så som till exempel Second Life eller World of Warcraft finns det dock inget som hindrar att man omedelbart kan transportera varor eller sig själv från ena sidan av världen till den andra. Egentligen finns det ju strängt taget inte någon ”värld” utan bara en stor databas som håller reda på var allt och alla befinner sig och vad som finns bakom nästa (virtuella) kulle. I vissa virtuella världar går det således att teleportera sig själv (och sina ägodelar), men i de flesta världar har man lagt in artificiella begränsningar som gör resandet lite mer tidskrävande och arbetssamt. Utan avstånd som tar tid att överbrygga ”kollapsar” geografin i en virtuell värld och allt kommer att ligga lika nära allt annat. Det blir då ganska meningslöst att lägga tid på att designa vägar som aldrig kommer att beträdas och vyer som aldrig kommer att beskådas och det finns också många andra (företrädesvis negativa) implikationer av en frånvarande geografi som man alltså vill undvika när man ska designa en virtuell värld. Min poäng här är dock att teleportation är tekniskt möjligt, ja kanske rentutav det "naturliga" sättet att förflytta sig i en virtuell värld och att alla resor och transporter då skulle vara helt gratis (omedelbara och utan någon kostnad).

Låt oss utgå från att dessa två modeller representerar två ytterligheter. I ena änden har vi medeltiden (mycket dyra transporter och resande) och i den andra änden har vi en fantasiskapelse, ett tankeexperiment som vi kallar virtuella världar (gratis transporter och resande). Frågan är om resande och transporter idag mest liknar medeltiden eller mest liknar virtuella världar? Svaret är självklart att vi idag ligger mycket närmare virtuella världar med sina resor och transporter som skulle kunna vara helt gratis - men som av olika speltekniska skäl inte "råkar" vara det.

Idag skeppar vi nämligen varor runt jorden i svindlande volymer utan att det ökar priset på varan i någon nämnvärd utsträckning. Var en fabrik förläggs har i globaliseringens tidevarv mycket lite att göra med just transportkostnaderna. Att transportera ett fat olja från mellanöstern till Europa eller USA bidrar bara med en prisökning på en ynka dollar för ett fat som i år har pendlat i pris mellan 50 (idag) och 150 dollar (i somras). Vidare flyger Ryaniar dig till 35 destinationer från Stockholm och till nästa 2/3-delar av dessa destinationer (i ett tiotal olika Europeiska länder) kostar resan inklusive skatter och avgifter 79 kronor eller mindre! Är det överhuvudtaget fysiskt möjligt att pressa priserna mer? Har transporter och resor någonsin varit lika billiga som idag? Svaret på båda frågorna är nej helt enkelt för att 79 kronor för en flygresa är så nära gratis att det inte gör någon skillnad jämfört med 49 eller 19 kronor. Kommer transporter och resor att kunna vara lika billiga framöver? Jag tror att svaret även på denna fråga är nej.

Om man alltså höjer blicken och anammar ett historiskt perspektiv som sträcker sig några hundra år tillbaka i tiden (till innan vi hittade olja, innan vi började använda stora mängder kol och innan den industriella revolutionen tog vid) så kan man i denna text, liksom i den förra, dra slutsatsen att energi i det moderna samhället i princip har varit och fortfarande är gratis. Därmed är också transporter och resor i praktiken gratis idag (åtminstone ur ett historiskt perspektiv). På en skala från 0 (medeltiden) till 100 (virtuella världar) så ligger vi definitivt över 75 och kanske också ända uppe på 90 eller mer (oberoende av vad exakt det är som denna skala mäter :-).

...För i vilket annat samhälle eller tidsålder har det varit möjligt för de minst bemedlade att vara barnvakt en kväll eller kratta bort löv från en gräsmatta och använda (en del av) behållningen till att hoppa på ett plan till Prag eller Dublin? Just nu kostar en enkel resa till dessa destinationer 30 kronor med Ryanair. Är inte världen uppochner när råvarorna till en middag i hemmet och en flygresa till Berlin kan kosta lika mycket? Den 16-åriga tjejen runt hörnet som la en lapp i våra brevlådor erbjuder sina tjänster som barnvakt för en timpenning på 75 kronor under helgerna...

Det är inte det att jag missunnar "fattiga" svenskar att resa utomlands, det är bara det att jag tror att situationen inte är stabil, hållbar i längden. Om olja (och därmed bränsle och därmed transporter) inte längre är gratis utan istället börjar Kosta - säg, fyra gånger mer än idag - kommer flygbranschen att krascha och brinna på alla sätt utom just bokstavligt.

Utifrån att största delen av den energi vi använder på jorden kommer från icke-förnyelsebara källor, vad kommer då att hända när vi måste klämma in oss i en energikostym som endast består av det som skapas och återskapas varje år med solen som källa (sol, vatten, vågor, vind, biobränsle)? Resonemanget ovan och i förra texten ger en del ledtrådar till den typ av förändringar som kan ligga framför oss under detta århundrade och som kanske börjar omforma våra liv redan under det nästkommande decenniet...
.

3 kommentarer:

flute sa...

Inte för att vara alltför petig, men skatter och avgifter (200-250 kronor för enkel resa) tillkommer faktiskt på de 79 kronor som annonseras.
Trots det är det som du säger - nästan gratis.

Daniel sa...

Jaadu, det var ett tag sedan jag själv flög med Ryanair sist, men på deras hemsida står det faktiskt "Priser inklusive skatter och avgifter" och det finns i listan därunder 17 destinationer som kostar 30 kronor... (?). Däremot är det ju "subject to availability" så den kan förstås hända att det är problem att få tag på en 30-kronorsbiljett.

Är det någon som flugit snorbilligt med Ryainair på sistone?

Christer Ljungberg sa...

Intressant inlägg och kul jämförelse med Second Life. Men som Milton Friedman sa: There is no such thing as a free lunch.

Att Ryanair nästan skänker bort sina biljetter innebär inte att det är gratis att flyga, bara att du betalar på ett annat sätt. Ryanair tar betalt av flygplatsen (istället för tvärt om) vilket förmodligen gör tjästerna där dyra. Det kostar att gå på toaletten (förslag i alla fall) och det kostar skjortan att ta sig till och från flygplatsen, som Ryanair också tjänar penagr på ibalnd.

Men det är klart, när bränslepriserna stiger kommer det att bli svårare för dem att få betalt på annat sätt.