Man skulle kunna tro att en 7 år gammal bil, som körs sparsamt och som dessutom köptes begagnad för 3.5 år sedan inte skulle kosta så mycket att äga. Men det gör den.
När dörrlåsen på alla fyra dörrarna fick spel förra månaden och låstes, låstes upp, låstes, låstes upp av sig själva, ibland i timmar i rad var måttet rågat. Det är svårt att parkera en bil någonstans när den står och klickar för till slut stanna i olåst läge... Eventuellt är det elektroniken som finns i "styrdonet" som krånglar, trots att ett liknande problem åtgärdades till en kostnad av 5000 förra sommaren. Frustration och irritation fick mig att börja räkna på vad vi egentligen betalar för att vara bilägare. De största kostnaderna är:
- Parkering 15000/år
- Bensin 10000/år
- Värdeminskning 10000/år
- Reparationer 0-10000/år
- Försäkring 5000-9000/år
----------------------------
Summa 40000-54000/år
Om kostnaderna ovan:
- Vi bor precis utanför Stockholms innerstad i ett nybyggt område och har garage i källaren. Av politiska skäl är området byggt med ett "underskott" av parkeringsplatser och vi betalar "innerstadspriser" för vår parkering. En del grannhus tar dock ännu lite mer betalt. Men visst är det sjukt att betala 15000 varje år för att få exklusiv rätt att använda några kvadratmeter av ett plant golv?
- Vi fyller tanken ungefär en gång i månaden och det kostar med nuvarande bensinpriser 750 kronor/tankning.
- Vi köpte bilen i fint skick och till ett bra pris. Den kostade 100.000 och det var något mer än hälften av vad nypriset var för sju år sedan. Jag räknar med att vi kan få runt 65000 om vi säljer bilen i år och det motsvarar en värdeminskning på 10000/år.
- Reparationer är en "dark horse". De kan vara noll vissa år men de senaste 12 månaderna har vi betalt 10000.
- Vi har en dyr försäkring. Jag vet nu att vi nästan kan halvera den kostaden - även om det inte längre kommer att bli aktuellt.
Just nu sitter vi alltså med de högre kostnaderna ovan. Dessutom tillkommer en del småkostnader. Den största av dessa är kapitalkostnaden. De 100000 vi använde för att köpa bilen kunde man ha använt till att sänka lånen på vår lägenhet. Då skulle våra räntekostnader just nu vara 3500 lägre per år. Detta är alltså en extra och för många kanske dold kostnad som tillkommer när man binder sina pengar i en bil. Lägger vi till skatter, parkeringsavgifter och någon parkeringsbot närmar vi oss en total kostnad på 60000 för senaste året. Det är 5000 i månaden för en bil som varken jag eller min fru använder för att åka till jobbet. Tvärtom köper vi båda SL-kort till en kostnad av 650 kronor vardera varje månad.
Vårt bilägande kostar sammantaget alltså mer än 1000 kr/vecka och utifrån att vi bara använder bilen för nöjesresor på helgerna och max en gång per vecka i övrigt (storhandla) så kostar alltså varje bilresa hundratals kronor. Vårt boende kostar mycket mer men det finns ingen annan utgift vi har som ligger ens i närheten av detta; mat, semester, dagisavgifter, möbler, hemelektronik, el- och teleräkningar spelar alla i en annan division. Roligare kan man ju ha för 60000 kronor på ett år och därför har beslutet att sälja bilen växt fram under sommaren.
Tyvärr har vi dock vant oss vid bekvämligheten som det innebär att äga en bil och har man dessutom två små barn är kommunaltrafik ingen höjdare en sen lördagskväll. Utan bil skulle man ha råd att ta taxi ofta men jag tror att det kommer att kännas för slösaktigt för att man ska göra det i någon högre utsträckning. Det är lite drastiskt att gå från att ha 100% tillgång till bil till 0% så vi måste hitta ett alternativ mittemellan. Tidigare har vi diskuterat att dela på kostnaderna för vår bil med min bror som kommer att bo i huset bredvid från och med nästa år. Men han har ännu måttligare behov av bil då han kommer att kunna ta sig till jobbet på en kvart med kommunaltrafik. Därför framstår bilpool nu som det naturliga valet. Att jag skriver denna text just idag beror också på en helsidesartikel i dagens DN om att bilpoolerna ökar i rekordfart.
Vi har varit med i en bilpool tidigare, innan vi hade barn och när vi bodde på Södermalm. Det var bra men jag tyckte (då) att det var lite dyrt. Ack så fel jag hade. Nu ska ett företag i närområdet starta en bilpool och jag hoppas att vi kan vara med även om vi står långt bak i kön. Eftersom det finns vissa tillfällen när man verkligen vill ha en bil funderar jag på att anmäla mig till ytterligare en bilpool som har två bilar på mindre än 10 minuters promenadavstånd. Det rör sig då om City Car Club som har högre priser men också mycket hög servicenivå. Att vara med i två bilpooler är lyxigt men vi kommer inte att börja köra bil oftare efter att vi har sålt vår egen bil och jag räknar med att vi i vilket fall kommer att sänka våra bilkostnader rejält. Om man behöver bil under längre perioder, till exempel på somrarna, så kan man faktiskt också hyra bil utan att det blir så fantastiskt dyrt.
Det är inte svårt att förstå att vårt beslut främst växt fram utifrån den ekonomiska resonemangen ovan med det finns ytterligare några faktorer som spelar in. Att inte äga bil är rätt ur klimatsynpunkt. Hur kan vi argumentera för att kinser inte ska skaffa bil när man själv har en? Att vara "delägare" i en ny miljöbil med bra bränsleekonomi och som faktiskt utnyttjas och rullar många timmar om dagen är samhällsekonomiskt mycket bättre än att 10 hushåll äger var sin bil som tar plats på vägar och i garage och som kräver underhåll i både tid och pengar. Äger man en egen bil kör man mer bara på ren slentrian. Som icke-bilägera sållar vi oss till de som tycker att man ska satsa på att bygga ut den kommunala trafiken (läs: tvärbanan) på bekostnad av nya motorvägar (läs: förbifarten Stockholm).
Intressant nog är de höga bensinpriset inte alls en faktor som spelar någon roll för oss. Att det kostar 750 istället för 500 kronor att fylla tanken är en försumbar kostnad i sammanhanget då bensinen ändå utgör mindre än 20% av våra totala kostnader för att äga och köra bilen. Men om bensinpriserna fortsätter att gå upp de närmaste åren kanske fler drar sig för att köra och då skulle värdet på vår och andra gamla bilar sjunka ytterligare.
Om vi ett år från nu av någon anledning ångar oss och ändå vill ha bil har vi i vilket fall sparat minst 50000 kronor och kan använda dessa pengar som grundplåt till nästa bil... fast jag tror inte att det kommer att hända. Jag tog körkort efter 30, har aldrig ägen en bil tidigare och har bara ägt denna bil i 3.5 år. Inte kan bilen ha blivit så oumbärlig på så kort tid?
Ironiskt nog försvann problemet med dörrarna av sig själv efter en vecka. Men nu är vi helt inne på att göra oss av med bilen även om den blev skraj och skärpte till sig.
6 kommentarer:
En p-ruta är normalt 2,5*5 m, dvs. 12,5 m2. Räknar man in ytan som själva körytan fram till p-rutan tar upp i garaget hamnar man på bortåt 25 m2. Det är samma storlek som en liten 1:a. Och tänker man efter så är det egentligen inte speciellt dyrt med en årshyra på 15000 kr för den ytan. Att bygga p-garage är ingen billig sysselsättning. En snittruta i ett garage under bostäder/kontor ligger på flera hundra tusen kronor.
Tack för underlaget. Ok 15.000 kanske inte är så mycket, men det är en liten 1:a utan väggar, vatten, spis etc.
Vad din kommentar visar är ju annars egentligen vad sjukt mycket pengar vi kostar på våra små älsklingar. Bilen är människans bästa vän? Flera hundra tusen kronor är troligtvis mer än vad bilen som står där kostade som ny...
Intressant läsning Daniel. Håller helt med dig. Jag och min sambo har en liknande bilsituation som du och din familj har, dvs vi åker enbart med bilen på fritiden och då vi handlar. Gör av med ungefär 1 tank i månaden vi med. Nu handlar vi på en lågprisaffär och alternativet skulle vara att handla på den lokala affären för lite dyrare, men om vi slipper bilens totala kostnad per månad så är jag övertygad om att det är en bra lösning både ekonomiskt, motionsmässigt och för miljön.
Absolut. Och nu börjar det dra ihop sig. Förhoppningsvis är bilen såld innan månadens slut, men vem vet i dessa tider om andra är beredda att betala tiotusentals kronor för en begagnad bil just nu...?
Det är många som inte ser (vill se?) den totala kostnaden för att ha egen bil. Själv hyr jag bil då och då, det blir billigare än bilpool för mig.
Det var svårt att sälja bilen till ett vettigt pris så vi har kvar den.
Dessutom har vi köpt en del av en ekoby-i-tillblivelse (se texter om det här på forumet) så vår nytta av bilen har ökat.
Dessutom har vi hittat någon som behöver använda bil i jobbet för resor och som lånar vår bil då och då.
Skicka en kommentar