måndag 10 november 2008

Akut kris för General Motors

.
Annonsen ovan: "The highest praise that can be accorded any product in any field is to declare it the Cadillac of its kind."


Det är minst sagt motigt just nu för biltillverkare i allmänhet och för de amerikanska i synnerhet. Detta är den första texten av två med fokus på i huvudsak den amerikanska marknaden och de amerikanska biltillverkarna.

General Motors (GM) säljer mest bilar i världen (dött lopp med Toyota) och är också störst i USA. Under GMs paraply finns i USA bilar som säljs under varumärkena (i fallande ordning) Chevrolet, GMC, Pontiac, Saturn, Cadillac, Buick, Hummer och minstingen Saab. Internationellt finns även Opel, Vauxhall och några till. År 2007 sålde GM 9.37 miljoner bilar i hela världen (ca 300 000 fler än året innan) och närapå varannan såld bil var en Chevrolet. Nordamerika stod för något mer än 40% alla sålda GM-bilar. I en pressrelease från början av 2008 var det idel glada miner.

Nu är läget ett annat och GMs försäljningssiffror i USA för oktober 2008 var 45% lägre än ett år tidigare. För hela det tredje kvartalet gick försäljningen ner 19% i Nordamerika och 11% globalt. Under det tredje kvartalet 2008 gjorde GM en förlust på enorma 2 500 miljoner USD! Egentligen var resultatet värre än så för förlusten var 4 200 miljoner dollar innan man justerade för engångsposter. ”In a conference call with reporters and analysts, [GM’s VD] Wagoner said the company will “take every action we possibly can” to avoid bankruptcy.”

Bara tanken på att en av ”de tre stora” biltillverkarna skulle kunna gå i konkurs borde sända chockvågor genom USA. Enda skälet till att det inte gör det är för att USA har haft en hel del tid på sig vid det här laget att vänja sig vid tanken. GM har inte gjort någon vinst sedan 2004 utan har istället under de senaste tre och ett halvt åren lyckats gå 72 000 miljoner USD i förlust - fast ”bara” 25% av detta belopp kan hänföras till kärnverksamheten; biltillverkningen och -försäljningen. Efter att resultatet för tredje kvartalet redovisades i torsdags (6 nov) föll GMs kurs med 9% och nådde sitt lägsta värde på 60 år. GMs pengar rinner mycket snabbt ur kassan och kan vara slut inom några få månader när GM "will approach the minimum amount necessary to operate its business".

Hela bilindustrins försäljningssiffror är enligt en GM-direktör nu ”unsustainably weak” - de lägsta i USA på 25 år. Med oktobersiffrorna som mall skulle försäljningen på helårsbasis landa på 11 miljoner sålda fordon jämfört med 16 miljoner 2007. Om man därefter justerar siffrorna utifrån att befolkningen har ökat i USA så har man inte tidigare sålt färre bilar med mindre än att man går tillbaka till perioden direkt efter andra världskriget!

Förlusten för Ford stannade vid ”måttliga” 130 miljoner USD men om man rensar bort engångsposter så var resultatet en förlust på närmare 3 000 miljoner USD för senaste kvartalet. Volvo, som är en del av Ford-koncernen, drog sitt strå till stacken och ”bidrog” med en oöverträffad rekordförlust på 460 miljoner USD, eller, 55 000 kronor för varje såld bil. Även Volvo ligger nu så dåligt till att det finns en risk att bolaget inte överlever. Att Ford skulle skjuta till pengar är inte att tänka på i dagsläget. Dessutom tror åtminstone Ford att vi ännu inte nått botten och att nästa år kommer att bli lika dåligt som eller värre än 2008.

Förutom att GMs kassa kan vara tom inom några månader kan Chrysler vara där om ett halvår och Ford året därpå (2010) om utvecklingen fortgår. Vi pratar här alltså om några av världens största företag - GM är 9:a och Ford nummer 13 på en lista över värdens största företag mätt i omsättning. Chrysler som är minst av de tre är privatägt (inte börsnoterat) så exakt hur stort det är vet man inte. För övrigt kan man notera att 6 att de 10 största bolagen i världen (i omsättning) och 7 av de 10 största bolagen (i vinst) är oljebolag. Effekten av att oljebolagens ”bästa kompisar” biltillverkarna nu går på knä kan man fundera över…

Även en mer välskött biltillverkare som Toyota drabbas också. Visserligen går de med rejäl vinst men vinsten 2008 beräknas sjunka till en tredjedel av vad den var 2007. När resultatet från tredje kvartalet kungjordes (en vinst på 1 500 miljoner USD) sjönk Toyotas kurs med mer än 10%.

GM hade den största försäljningsminskningen i USA i oktober (45%), men de andra stora biltillverkarna ligger inte långt efter; Chrysler 35% minsking, Nissan 33%, Toyota 32%, Ford 30% och Honda 25%. Europeiska bilar är inte så vanliga i USA men både Volvo och Saab har tappat "generande mycket mer än sina konkurrenter" på denna den viktigaste av deras marknader. Snittet för hela bilbranschen i USA var en minskning på 32% jämfört med oktober föregående år. Om man delar upp siffrorna och skiljer på bilar och ”light trucks” (SUV/stadsjeepar, pickup trucks, vans) så har försäljningen av de senare i runda slängar halverats jämfört med för ett år sedan. Detta är ytterligare en dålig nyheter för biltillverkarna eftersom vinsterna är högre på dessa bilar och bland de som ligger värst till återfinner vi igen GM som har fel ”produktmix” att erbjudan en krympande marknad där det råder brist på pengar.

Förutom att många rädda konsumenter inte ger sig ut och köper nya bilar idag så har de som skulle vilja svårt att få låna pengar. Nu lånar man bara ut pengar till de kunder som har excellent kredithistoria och dessutom lånar man inte ut lika stor andel av bilens värde. Eftersom 96% av bilköpen sker på kredit blir färre bilköp av och eftersom värdet på huspriserna gått ner i USA går det inte heller längre att låna pengar med huset som säkerhet. Dessutom kan bilen många vill byta in nu vara mindre värd än lånen man fortfarande har kvar på den (speciellt om det är pick-up truck). Ett skäl till att just GM tappat extra mycket försäljning är att deras egen finansiella arm, GMAC har blivit mer selektiva och restriktiva med att låna ut pengar. Detta har lett till problem för GMs återförsäljare och missnöjet jäser nu bland dessa.

Kommer GM - världens största biltillverkare - att finnas kvar om 1, 2 eller 5 år? Och vad kommer att hända med Saab och med Volvo framöver? En fordonsanalytiker tror till exempel att Saab kan bli japanskt eller kinesiskt. Vad beträffar GM ser företaget ut att ha små chanser att överleva utan stöd från USAs regeringen (dvs ytterligare en "bail-out"). En analytiker menar att det är 80 till 90% chans att GM har gått i konkurs till år 2010 om inte regeringen går in och hjälper till med pengar i storleksordningen 10 000 till 15 000 miljoner USD. Fortsättning följer...


Tillägg - tisdag 11 nov.
Deutsche Bank är först ut med att säga att GMs aktie är utan värde - att målkursen är 0 (noll) $ och att aktien är värdelös. GMs kurs gick ner 25% i måndags och ytterligare 10% på tisdagen. Just nu står aktien i 3 dollar och på ett år har kursen gått ner 90%. Deutsche Bank menar att GMs pengar kommer att ta slut innan årsskiftet och att företagets enda hopp nu står till att USAs regering intervenerar.
.

7 kommentarer:

Anders sa...

Oj, imponerande ihopsamling av data och förmodligen en korrekt analys. Skrämmande, var kanske ordet?

Biltillverkarna har bara ett val, om de vill överleva, börja bygga miljöbilar - och just lika svårt att göra just det eftersom det kostar pengar. Och frågan är också om det finns köpare som har råd, eller möjlighet att köpa dessa miljöbilar?

Moment 22 har sällan varit plågsammare och kunnat mätas i större siffror än nu...

Mvh
Anders

Daniel sa...

Ja du Anders, jag vet inte om jag bidragit med så mycket analys, snarare har jag bara bidrag med syntes utifrån många olika källor.

Jag insåg inte ens att det jag skrivit skulle kunna vara speciellt kontroversiellt innan jag läste din kommentar - jag skriver inte något som inte står på flera andra ställen så jag har mer tänkt att jag liksom bara återger hur saker och ting faktiskt är.

Men som sagt, jag håller på att snickra på del två av texten som dyker upp mot slutet av veckan.

Anders sa...

Nej, just därför blir det desto mer intressant, sammanställt. Och utifrån detta kan man dra ett antal funderingar, reflektioner och kanske rent av en och annan slutsats...

Vad händer när eller om ett par av världens stora biltillverkare går omkull? Förvisso skulle man kunna tänka sig att behovet av ett antal miljoner nyproducerade bilar per år försvinner, men samtidigt blir det både mindre konkurrens mellan dem, till nackdel för kunderna, bilköparna, som finns kvar. Å andra sidan så är denna utslagning bland tillverkarna kanske en nödvändighet för att vinstmarginalerna i att producera produkten "bil" stiger per enhet. Å den tredje sidan så blir följderna på vägen dit onekligen omfattande.

Så, visst blir följderna av det du sammanfattar både stora liksom just kontroversiella - ser fram emot att få läsa del två av din text!

Daniel sa...

Du har rätt i att konsekvenserna av en "omstrukturering" i bilbranschen inte är lätta att förutse.

Inte ens en så enkel sak som att försöka sia om huruvida Honda (bäst i klassen) i slutänden kommer att dra nytta av amerikanska biltillverkares problem eller om Honda och alla biltillverkare kommer att få det tufft i framtiden...

Anonym sa...

Själv tycker jag att den ekonomiska aspekten på det hela är mest omstörtande. Om GM går i konkurs kommer det att driva recessionen ännu djupare ner. Mängder med människor kommer att bli arbetslösa, och som jag förstår det, i USA att förlora sina pensioner. De kommer inte att köpa några nya bilar, det är ett som är säkert. Det är väldigt många tecken som pekar rakt ner i ett ekonomiskt bråddjup just nu. Kommer därtill oljeflödet från Saudiarabien att minska märkbart så har vi sett vår sista högkonjuktur.

Hörde att de på rapports ekonominyheter idag att de pratade om det sjunkande oljepriset som om faran var över....

/ylven

Daniel sa...

Hej Ylven.

Jag håller med om att det finns många tecken som är oroande nu. Se det tillägg jag gjorde till GM-texten igår...

För den som inte är depressivt lagd kan jag rekommendera länken till Automatic Earth som finns under "intressanta bloggar" till vänster.

Även trådar på Oil drum (som alla verkar generera 100+ kommentarer) är genomtänkta och, oroande.

Williams Robert sa...

CASHNET LÅNE lösningar ger ut lån med en hastighet
3% ränta, om du är intresserad av ett lån, är du här genom
råd att fylla och tillbaka lånet ansökningsformuläret till detta
E-post (cashnet.onlineservice01@gmail.com) enbart veta om du verkligen
intresserad av lån. Jag är här för att sätta leenden i alla sura miner.

Fullständiga namn:
ADRESS:
LAND:
BELOPP SOM KRÄVS:
Lånets varaktighet:
SYFTET MED LÅN:
SEX:
Civilstånd:
MÅNADSBETALNING:
TELEFONNUMMER:
E-POST:

Genom att svara med dessa uppgifter till (cashnet.onlineservice01@gmail.com)
vi ska gå vidare till nästa steg som är de villkor och
re-betalningsplan schema.

Bill Anthony.